KiB w sieci

poniedziałek, 5 sierpnia 2024

Zapomniane Krainy, czyli jak czytać PRZEPOTĘŻNY ale trochę zapomniany cykl...


STAŁO SIĘ! Ło Elminsterze słodki, co psoty czynisz na równi z tym, jak poważny jesteś, stało się! Nadstaw policzki, niechaj cię ucałuję!

A nieco poważniej, tak. Dorosłam. Doczekałam się w końcu czasu, że na powrót sięgnęłam sobie po książki z uniwersum Forgotten Realms - i postanowiłam sobie je odświeżyć. Kto mnie na wpisach blogowych śledził od początku, ten wie, że z mniejszym czy większym skutkiem i zapałem, ale starałam się jak potrafiłam, twardo czytałam... Drizzta. Tak, jak wielu, swoją "od nowa przygodę starą 👺" zaczęłam od Drizzta. Z lepszymi czy gorszymi chwilami. Ale w końcu, zaczęło nachodzić mnie pytanie, dość zresztą poważne: ALE W JAKIEJ KOLEJNOŚCI W SUMIE MAM CZYTAĆ MOJE SKARBY? Mój wewnętrzny czerwony smok wydarł się dosyć głośno i porządnie na ten temat, po czym uciekł do jaskini, a ja zostałam z, nomen omen, ponad 90 pozycjami na regale (bo tyle w Polsce zostało wydanych, i mam je wszystkie - tak, jedni zbierali Pokemony, ja Forgotten Realms, zdjęcia są) - i pytaniem podstawowym: jak, do 👺 czytać?...

Kliknij, by wrócić do strony głównej

_________________________________________________________

No i przyznaję szczerze i bez bicia, że sama postanowiłam usiąść trochę i poszperać, by to miało rąsie i nózie. By sens był i logika. Bo czego się nie złapię, to wychodzą mi kwiatki straszliwe. Nie wliczam też komiksów, bo wyjdzie lista opasująca co najmniej Równik... A tego nie chcę, bo choć komiksy sobie cenię, to jednak - chciałam skupić się tylko na wersji papierowej (komiksy sobie ogarnę osobno, spokojnie...), a podręczniki choć nadal czekają na skompletowanie (Streguś, wiedźmo moja kochana, pamiętam o Tobie!) - to jednak, DO edycji 3,5 spokojnie wpisują się w stare i utarte nurty czy gier, czy książek. No i czekam na hasło, że kto by się podręcznikami zajmował, Kaga, babo, puknij się, środek wakacji, tu o nauce... 😉

Co w sumie mnie uświadamia, że byłam fanką D&D, zanim było to modne... te czasy, gdy zagrywałam się w Baldura czy Icewinda po nocach, a do szkoły trzeba było iść... ehhh. Piękne czasy... 

No nic. Poniżej, prezentuję zarówno listę moich zbiorów jak i to, co ustaliłam, że zostało wydane za granicą, ale nie u nas. Przypominam też, to lista mocno robocza, będąca w trakcie, dopiero ustalam, w jakiej kolejności winno się co czytać, gdzie i kiedy którą pozycję. Porady "ale masz internet i Wikipedię" kończą się na tym, że albo mam podane lata BEZ wyjaśnienia, który rok odpowiada któremu wydarzeniu w książkach - więc powinnam sobie czytać i prowadzić tabelki w Exelu chyba, albo mam książki NIBY chronologicznie, ale nie uwzględniają one znaczącej ilości (głównie skupiają się na przykład tylko na książkach samego Salvatore, czyli... Drizzt). Podejrzewam, że skończę jak z DragonLance, czyli chęcią rozcięcia niektórych książek w połowie, ale szkoda mi będzie tego procesu, więc... 😶

Poniżej prezentuję listę tytułów Zapomnianych Krain, jakie są u nas wydane. Kolejność czytania jest wciąż w opracowaniu. Jeśli są na sali osoby chętne, by pomóc mi ustalić kolejność, zapraszam serdecznie do pomocy - najlepiej tutaj (Fantastyczna Karczma Discord, mnie tam znajdziecie jako Jesienną (Kagę)). Ja wiem, że to mrówcza robota, że nie przyniesie ani kasy ani niczego, że to po prostu tylko ot, dla mnie i może kilku osób fun, ale... to wciąż fun, ok? Na tym polega wytatuowanie sobie logo Forgotten Realms w serduszku ;)

A, właśnie! Książki niewydane w Polsce oznaczam kursywą i od razu dodaję też link na LC, zaś te, które przeczytałam, oznaczam linkiem do siebie. 

No nic. Zapraszam do przejrzenia tytułów. Być może, w osobnym poście pojawi się lista podręczników OD edycji 3,5 czyli uważanej przeze mnie za najbardziej kultową i ukochaną - i co ważne, znacząca ilość książek tu prezentowanych opiera się WŁAŚNIE na edycjach DO 3,5 włącznie! w zwyż oraz komiksów.

Antologie:

Pięcioksiąg Cadderly`ego:

  • Kantyczka
  • Mroki puszczy
  • Nocne Maski
  • Zdobyta Forteca
  • Klątwa Chaosu

Legenda Drizzta:

Trylogia Klingi Łowcy:

  • Tysiąc orków
  • Samotny drow
  • Dwa miecze

Przemiany:

Najemnicy:

  • Sługa Reliktu (jednocześnie zamykał stary cykl Ścieżek Mroku)
  • Obietnica Króla-czarnoksiężnika
  • Droga patriarchy

Światło i Cienie:

  • Córka mrocznego elfa
  • Splątane sieci
  • Torujący Drogi

Pieśni i Miecze:

  • Cień elfa
  • Pieśń elfa
  • Srebrne cienie
  • Twierdza Cierni
  • Kule Snów

Doradcy i Królowe:

  • Ogar magów
  • Brama wody
  • Wojna magów

Trylogia Spadkobierców Arrabal:

Cykl Avatarów:

  • Cienista Dolina
  • Tantras
  • Waterdeep
  • Książę Kłamstw

Dylogia Shandril:

  • Magiczny ogień
  • Korona ognia
  • Hand of Fire (niewydane w Polsce)

Trylogia Kamienia Poszukiwacza

  • Lazurowe więzy
  • Ostroga wiwerna
  • Pieśń Saurali

Saga Cormyru:

  • Cormyr
  • Poza Wysoką Drogą
  • Śmierć smoka

Wojna Pajęczej Królowej:

  • Upadek
  • Powstanie
  • Potępienie
  • Zagłada
  • Unicestwienie
  • Zmartwychwstanie

Groźba z morza:

  • Wzbierająca fala
  • Pod Spadającymi Gwiazdami
  • Krainy Głębin. Groźba z morza (część cyklu Antologii)
  • Oko Morskiego Diabła

Powrót Arcymagów:

  • Wezwanie
  • Oblężenie
  • Zaklinacz

Łotrzykowie:

  • Alabastrowa laska
  • Czarny bukiet

Sembia:

  • Tajemnice Sztormowego Dworu (uznawana za 11 tom cyklu antologii)
  • Świadek Cienia
  • Strzaskana maska

Trylogia Maaztiki:

Dylogia Ruhy:

  • Morze Piasków
  • Zawoalowany Smok

Wrota Baldura:

  • Wrota Baldura
  • Wrota Baldura II: Cienie Amn
  • Wrota Baldura II: Tron Baala

Ostatni Mythal:

Inne: (Jednotomowe opowiadania z uniwersum)

  • Sadzawka Blasku: ruiny Myth Drannor
  • Nocny Orszak
  • Evermeet: Wyspa Elfów
  • Maskarady
  • Pierścień Zimy
  • Nieumarli
  • Groźne Jaskinie
  • Faiths & Avatars (niewydane w Polsce)
  • Spider and Stone (niewydane w Polsce)
  • Dungeons & Dragons. Złodziejski honor. Ścieżka druida.
  • Złodziejski honor. Powieść.
Książki niewydane w Polsce, a które powstają:

The Moonshae Trylogy: (niewydane w Polsce)
Neverwinter: (niewydane w Polsce)
Brimstone Angels: (niewydane w Polsce)
The Sundering: (niewydane w Polsce)
Legend of Drizzt: Companions Codex: (niewydane w Polsce)
Homecoming: (niewydane w Polsce)
Generations: (niewydane w Polsce)
The Way of the Drow: (niewydane w Polsce)

PODRĘCZNIKI DO DUNGEON AND DRAGON oraz FORGOTTEN REALMS aż do edycji 3,5 wydane w Polsce :) (nie, nie okłamujcie się, u mnie na regale jest WYŁĄCZNIE edycja 3,5, która w moim serduszku ma specjalne miejsce...)
Podręczniki to po prostu zbiór zasad, reguł, jakimi włada się walka, magia i ogóle zachowania postaci w tym uniwersum. Nie jest potrzebna znajomość ich, by wiedzieć co i jak, by rozumieć ten świat. Ot, smaczek - niektóre postacie z powieści czy opowiadań są wpisane jako postacie z kampani czy po prostu inspiracje dla graczy... ;)

Kolejno wychodziły edycje (więcej o całości poczytacie sobie choćby o tutaj)
  • D&D
  • D&D Zestaw Podstawowy
  • D&D – 1. edycja poprawiona – Zestaw Podstawowy
  • 1. Edycja Adventure of D&D
  • D&D 2. edycja poprawiona – Zestaw Podstawowy i Eksperta
  • D&D 3. edycja poprawiona – Zestawy: Podstawowy, Eksperta, Companion, Mistrza i Nieśmiertelnego
  • 2. Edycja AD&DD&D 4. edycja poprawiona – Rules Cyclopedia (ale przyjęła się... no średnio)
  • 3. Edycja D&D
  • D&D 3.5
No i wbijamy się w moją ukochaną edycję 3 i 3,5. Ale musimy mieć podział, choćby symbolicznie więc edycja 3.0 to "Dungeons and Dragons" to:
  • Podręcznik Gracza
  • Księga Potworów
  • Przewodnik Mistrza Podziemi
  • Bastion Straconych Dusz
  • Bezsłoneczna Cytadela
  • Bóstwa i Półbogowie
  • Czarci Foliał
  • D&D Gra Przygodowa (D&D Adventure Game) – uproszczona wersja gry, mająca formę zbliżoną do gry planszowej, przeznaczona dla osób niemających wcześniej styczności z Dungeons and Dragons.
  • Ekran Mistrza Podziemi
  • Głęboki Horyzont
  • Głos w Snach
  • Kompendium Potworów: Potwory Faerunu
  • Krainy Wschodu
  • Księga Broni i Ekwipunku
  • Księga i Krew
  • Księga Planów
  • Księga Plugawego Mroku
  • Księga Potworów II
  • Księga Wyzwań
  • Kuźnia Gniewu
  • Miecz i Pięść
  • Obrońcy Wiary
  • Pieśń i Cisza
  • Podręcznik Przygód Epickich
  • Podręcznik Psioniki
  • Poradnik Budowniczego Twierdz
  • Powrót do Świątyni Złych Żywiołów
  • Serce Wieży Nocnego Kła
  • Stojący Kamień
  • Władca Żelaznej Fortecy
  • Władcy Dziczy
  • Dungeon and Dragons. Księga gry
Zaś wersja 3,5 czyli rozszerzenie, "Forgotten Realms", co też podręczniki nosza dumnie na okładkach i co prześlicznie pasuje do opowiadań:
  • Zapomniane Krainy Opis Świata
  • Ekran Mistrza Podziemi
  • Magia Faerunu
  • Miasto Pajęczej Królowej
  • Srebrne Marchie
  • Władcy Mroku
  • Wyznania i Panteony
  • Kompendium Potworów: Potwory Faerunu
  • Przewodnik Gracza po Faerunie
  • Lśniące południe
  • Rasy Faerunu
  • Podmrok
Ale to nie koniec... Bo to uniwersum ma się w końcu świetnie ;)

Kliknij, by wrócić do strony głównej

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz